«Με τρομάζει πάρα πολύ»

Σε μια νέα συνέντευξη με το πολωνικό Brudne Brzmienie (The Dirty Sound), ο τραγουδιστής των URIAH HEEP, Bernie Shaw, πήρε θέση σε μια συζήτηση σχετικά με τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν ένα μέσο μουσικής τεχνητής νοημοσύνης (A.I.) ως εργαλείο για τη παραγωγή μελωδιών, αρμονιών και ρίμων με βάση αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης (A.I.) και μοντέλα μηχανικής μάθησης (M.L.).
Ο Bernie δήλωσε: «Με τρομάζει πάρα πολύ. Δεν ασχολούμαι πολύ με την τεχνητή νοημοσύνη ή την εφαρμογή, αλλά ένας πολύ καλός φίλος μου την έχει στο τηλέφωνό του και το έκανε. Είπε: «Γράψε ένα τραγούδι στο στυλ των URIAH HEEP» και σε λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα, το τηλέφωνό του άρχισε να παίζει αυτό το τραγούδι. Είχε όλα τα μικρά στοιχεία που είχαν οι URIAH HEEP, τα είχε όλα σε αυτό το κατασκευασμένο τραγούδι. Δεν είχε φωνητικά, αλλά η μουσική, είχε Hammond όργανο, είχε wah-wah κιθάρα, είχε δυναμική, και δεν ακουγόταν 100 τοις εκατό, αλλά πολύ κοντά σε αυτό που θα έγραφαν ο Mick Box (κιθαρίστας των URIAH HEEP) και ο Phil Lanzon (πιανίστας). Και αυτό με τρομάζει, γιατί, πρώτα απ’ όλα, οι συνθέτες της αρχικής ιδέας ενός τραγουδιού, παίρνουν τα χρήματά τους από την έκδοση αυτής της μουσικής. Λοιπόν, ποιος το γράφει αν είναι τεχνητή νοημοσύνη; Έτσι, παίρνεις ένα άλμπουμ μουσικής που είναι όλο φτιαγμένο από υπολογιστή και τεχνητή νοημοσύνη — ποιος πληρώνεται; Επειδή βγαίνει από το πουθενά.
Ο Μπέρνι συνέχισε: «Αλλά δεν μπορείς να ξεπεράσεις το συναίσθημα που σου δίνει ένα τραγούδι που έχει γραφτεί και ηχογραφηθεί από πραγματικούς ανθρώπους. Γι’ αυτό δεν ακούω καθόλου αυτά τα μοντέρνα πράγματα που βγαίνουν από τους υπολογιστές. Ακόμα και — ωχ, Θεέ μου — κάθε ποπ μπάντα της δεκαετίας του ’90 είχε υπολογιστές κάπου. Θυμάμαι το συγκρότημα DEPECHE MODE. Είναι ένα καλό συγκρότημα — πολύ επιτυχημένο — αλλά θυμάμαι ότι έπρεπε να ακυρώσουν μια συναυλία στο Λονδίνο επειδή κάποιος έκλεψε τις κασέτες με τα ηχογραφημένα αποσπάσματα. Και ο κιμπορντίστας τους, παίζει μια νότα, γιατί όλα είναι σε sample. Και ακόμη και μερικές μπάντες — εννοώ, άκουσα ακόμη και ότι οι KISS, ο ήχος των ντραμς τους, χτυπάει τα ντραμς, αλλά δεν είναι αυτά τα ντραμς. Είναι όλα samples από άλλα ντραμς. Μπορεί να είναι ο ήχος των ντραμς του John Bonham που χρησιμοποιούν ή οποιουδήποτε άλλου. Δεν είναι τα δικά του ντραμς που ακούς».
Ο Shaw πρόσθεσε: «Αυτό συνέβη με όλα αυτά τα υπολογιστικά πράγματα και όλα όσα συνέβαιναν με το Napster στην αλλαγή του αιώνα. Και με το θάνατο των πωλήσεων ηχογραφημένης μουσικής, επειδή δεν παίρνεις πια πολλά δικαιώματα, όλοι πρέπει να βγουν και να παίξουν ζωντανά. Εκεί είναι τα χρήματα, στις ζωντανές συναυλίες και στα εμπορεύματα, στην πώληση μπλουζών. Τώρα, αν είσαι μια μπάντα στούντιο που έχει συνηθίσει να χρησιμοποιεί μόνο υπολογιστές και samples και όλα αυτά, δεν μπορείς να το αναπαράγεις ζωντανά, πραγματικά. Θα ήταν απλά ένα σωρό μηχανές στη σκηνή. Έτσι, όλοι ήταν σε περιοδεία, αλλά παίζοντας ζωντανά, βλέπεις τη διαφορά μεταξύ των πραγματικών μουσικών και των τύπων του στούντιο, και ποτέ οι δύο δεν θα συναντηθούν».
Ο γεννημένος στον Καναδά Bernie μετακόμισε στο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και συνέχισε να ηχογραφεί με συγκροτήματα όπως τα GRAND PRIX, PRAYING MANTIS και STRATUS πριν ενταχθεί στους URIAH HEEP στα τέλη του 1986. Ο 69χρονος μουσικός έχει εμφανιστεί στα εννέα στούντιο άλμπουμ του συγκροτήματος από το 1989, καθώς και σε πολλά ζωντανά άλμπουμ.
Φωτογραφία: wikimedia.org